קטגוריה או תגית: מה ההבדל בינהם ומה עדיף?

לשתף: קישור פייסבוק טלגרם וואטסאפ אימייל לינקדאין טוויטר פינטרסט

אחת השאלות החשובות ביותר שכל בלוגר ובלוגרית צריכים לדעת הוא מה ההבדל בין קטגוריה לבין תגית ומה עדיף לבחור. כמה צריך לבחור, האם תגית היא מילת מפתח, האם טוב לבחור כמה קטגוריות ועוד.

על שאלות אלו ואחרות אנחנו נשתדל לענות בכתבה זו. אך לפני הכל, בואו להכיר את הבסיס.

מה ההבדל בין קטגוריה לבין תגית?

קודם כל בואו נסביר את ההבדלים בינהם:

1. מה זה קטגוריה?

קטגוריה היא נושא רחב שנועד לקבץ מגוון של רשומות (פוסטים) לתוך אזור אחד שיש קשר בינהם לפי אותו נושא רחב. אפשר להתייחס אל קטגוריה כאל נושא כללי או כאל תוכן העניינים של הבלוג.

כאשר מוסיפים קטגוריה מסויימת לתוך פוסט, אז מציינים שאותו פוסט מדבר על הנושא הזה. בבלוגים שבנויים במערכת וורדפרס, חובה לשייך את הפוסט לקטגוריה אחת לפחות.

לדוגמה: אם הבלוג שלכם מדבר על מוזיקה: תוכלו להוסיף קטגוריות מסויימות כמו פופ, רוק, ג'אז וכדומה.

עוד חשוב לציין כי קטגוריה ניתן לשייך באופן היררכי, כלומר על ידי הוספת תתי קטגוריות. במקרה של בלוג מוזיקה, תת קטגוריה יכולה להיות: שנות ה-70, שנות ה-80, מדונה, מייקל ג'קסון ועוד.

2. מה זה תגית (או תג)?

תגית היא נושא צר יותר שגם כן נועד לקבץ מגוון של רשויות (פוסטים) לתוך מיקום אחד שיש קשר בינהם לפי אותו נושא. תגית היא דומה מאוד לקטגוריה, אך היא נועדה כדי לתאר את הפוסט עם יותר דקויות.

כאשר מוסיפים תגית מסויימת אל פוסט, אז מציינים שאותו נושא של התגית מוזכר בתוך הפוסט. ברוב המערכות, אם קיימות אפשרות להוספת תגיות, אזי אין זה חובה להשתמש בהן.

תגיות לא ניתן להוסיף בצורה היררכית או בצורת ירושה.

לדוגמה: אם הבלוג שלכם על מוזיקה, תוכלו להוסיף תגית כמו לדוגמה: אהבה, ברכה, חלום, ים, שמחה וכו'.

למה בכלל קטגוריה או תגית?

כלל אצבע הוא כי בלוגים או אתרי אינטרנט ניתנים לניווט בכמה דרכים. הדבר לא רק טוב עבורכם לצורך קיבוץ תכנים לפי נושאים, אלא גם קל יותר למשתמשים של הבלוג למצוא תכנים על פי נושאים מסויימים.

כאשר משתמש חדש נכנס לבלוג שלכם ומעוניין למצוא כתבה. הוא יכול לעשות זאת באמצעות תיבת חיפוש או באצעות ניווט. תיבת חיפוש מאפשרת לו להזין מילת מפתח מסויימת שמופיעה בפוסט, בזנן שניווט מאפשר לאתר מידע באמצעות נושאים מרוכזים.

כאשר הנושאים מרוכזים לפי קטגוריות או תגיות, קל יותר לנווט בבלוג.

איך להבדיל בין קטגוריה לבין תגית?

ניתן להבדיל בין קטגוריה לבין תגית בכמה דרכים:

1. מיקום בבלוג

קטגוריה בדרך כלל מופיעה בחלק העליון של הפוסט (וגם הבלוג) ומהווה חלק מהתפריט העליון של הבלוג. בזמן זה, תגית מופיעה בסוף הפוסט או מתחת לכותרת לצד התאריך. אגב, אם יש בבלוג גם תת קטגוריה, אז היא עשויה להופיע כתפריט נפתח של קטגוריה.

המיקומים אינם חייבים להיות באופן זה, אך כך זה נהוג בדרך כלל.

2. מבנה קישורים

בבלוגים ניתן לשנות את מבנה הקישורים (שעל זה עוד נדבר בבלוג כאן). ניתן לזהות קטגוריה או תגית באופן הבא:

  • מבנה קישור של קטגוריה: https://www.example.com/category/pop
  • מבנה קישור של תגית: https://www.example.com/tag/love
  • תת קטגוריה אגב, הוא דומה לקטגוריה אך יש עוד תת תיקייה.

כמה קטגוריות או תגיות צריכים להיות בכל פוסט?

אחת השאלות החשובות ביותר היא כמה מכל סוג צריכים להיות בכל פוסט / רשומה. אפילו במילים יותר משמעותיות, מה המספר האידיאלי של קטגוריות ושל תגיות?

הן מספר הקטגוריות והן מספר התגיות שיכולות להיות בתוך רשומה בודדת היא לא מוגבלת כלל. אולם, בעניין הקטגוריות, חשובה לוודא כי יש קטגוריה אחת לכל הפחות, במידה ולא תבחרו קטגוריה, המערכת תציג לכם את ברירת המחדל שהיא "uncategorized" – כלומר קטגוריה ללא סיווג.מוגדר.

מומלץ לבחור קטגוריה אחת בלבד לכל כתבה, אך הדבר נתון לשיקול דעתכם ולפי מבנה הבלוג שלכם. ייתכנו מקרים בהם תצטרכו לבחור כמה קטגוריות ולעיתים קטגוריה אחת תספיק לכם. לדוגמה: בבלוג מוזיקה, אם השיר הוא מסוס ג'אז – אז הוא מתאים לקטגוריה אחת. אם השיר מורכב מ-2 זמרים עם 2 סגנונות – ייתכן ותצטרכו לבחור 2 קטגוריות. לדוגמה, אחת תהיה ג'אז ואחת תהיה פופ.

בעניין התגיות, אין הגבלה על מספרם וחשוב לבחור כמה תגיות שהן רלוונטיות לאותו פוסט. אין הגבלה משמעה כי גם לא חובה כלל לבחור אחת אפילו. אולם, כדאי מאוד לבחור מספר מתאים של תגיות כך שלא יהיו יותר מדי ומצד שני שיהיה קל יותר לנווט ולמצוא פוסטים לפי נושאים.

כמה קטגוריות או תגיות צריכות להיות בבלוג?

זו שאלה מעולה. האמת, הכל תלוי בבלוג שלכם ולפי העומק שאתם מוכנים לרדת. עליכם לקחת בחשבון כמה אתם הולכים לכתוב על אותו נושא – הן מבחינת הקטגוריה והן מבחינת התגית. אם אתם כאשר המשתמש מנווט, הוא רואה פרסום רשומות לפי תאריכים, אם הוא רואה כי בקטגוריה אחת הרשומה האחרונה פורסמה לפני שנה – כנראה שזו קטגוריה פחות טובה.

כנ"ל לגבי תגיות, אין צורך לבחור תגית אם היא לא רלוונטית לאתר, או שלא תכתבו עליה יותר. לא צריך לנסות רק כדי לצאת בידי חובה.

תת קטגוריה יש לבחור כאשר אין קטגוריה מתאימה לאותו פוסט ויצירת קטגוריה חדשה לא מתאימה לבלוג שלכם. במקרה כזה, תוכלו ליצור תת קטגוריה, לדוגמה: שנות ה-80 על מוזיקה פופ וכד'.

מה עדיף, קטגוריה או תגית?

קטגוריה היא לא עדיפה על פי תגית וכך גם לא להיפך. בסך הכל מדובר על ארגון וקיבוץ תכנים לפי נושאים. אתם יכולים ליצור בלוג ולא להשתמש כלל בתגיות – זה לא מונע מכם ולא פוגע בכם.

עם זאת, לא מומלץ לבחור שם קטגוריה שהוא גם שם התגית – הדבר ייצור בלבול מיותר ושלא לצורך.

האם אפשר להפוך בין קטגוריה לבין תגית?

מערכת ניהול התוכן, וורדפרס, מציעה כלי הנקרא ממיר קטגוריות ותגיות. באמצעות הכלי, אפשר להחליט כי תגית מעתה הופכת להיות קטגוריה, וזאת מבלי הצורך ליצור קטגוריה חדשה, קיבוץ הפוסטים אליה ומחיקת התגית הקיימת. כמובן, הדבר עובד גם אחרת.

בעניין מתי לעשות זאת, הדבר שוב נתון לשיקול דעתכם. זכרו כי היום הבלוג שלכם נראה ומקובץ באופן אחד, ייתכן ואחרי כמה חודשים אתם תחליטו כי זה לא מתאים לכם ותרצו לשנות.

האם תגיות הן מילות מפתח?

תגית היא לא מילת מפתח, ואין לחשוב כך. מילת מפתח היא מילה המיועדת בדרך כלל עבור מנועי חיפוש ומערכות אחרות, כך שהם יוכלו להיעזר בכך ולדעת על מה הכתבה מדברת. אולם, כבר היום, מנועי חיפוש רבים ובינהם גוגל, בינג ואחרים, לא צריכים מילות מפתח שכן הן משתמשות בשיטות אחרות להעריך על מה הכתבה מדברת.

אם אתם משתמשים בוורדפרס, עם תוסף בשם יוסט SEO, אפשר לקבוע כי תגיות ייהפכו להיות מילות מפתח (אם אתם מעוניינים בכך).

מה טוב עבור קידום אתרים?

האם קטגוריה היא טובה יותר לקידום אתרים או שמא תגית טובה יותר לקידום אתרים? במילים אחרות, השאלה היא האם יש יתרנון של שימוש באחד על פני השני. התשובה כמובן היא לא.

כאשר אתם חושבים על קידום אתר במנועי חיפוש כדוגמת גוגל, בינג, יאהו, דאקדאקגו ואחרים – אין עדיפות של שימוש באחד על השני. עליכם להשתמש במה שהכי נכון עבור הבלוג שלכם ולא עבור מנועי חיפוש – כי להם הדבר פחות רלוונטי.

הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו בהרצה שנקראת "בלוגינג ישראל". כאן נלמד ביחד לגרום לבלוג שלכם להצליח, לשאול שאלות ולקבל תשובות, שיתופי פעולה עם בלוגרים אחרים ועוד.

הצטרפו כעת בחינם » facebook.com/groups/bloggingisrael

לשתף: קישור פייסבוק טלגרם וואטסאפ אימייל לינקדאין טוויטר פינטרסט

כתיבת תגובה